خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/29 - 12:45
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
قاسم پور در پی دیدار با زنان موکب‌‌دار در ایام اربعین حسینی در یادداشتی تاکید کرد؛

ارائه خدمت در قالب موکب‌دار مراسم اربعین؛ تجربه‌ اجتماعی خاصی برای زن ایرانی می‌سازد

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس در پی دیدار با زنان موکب‌‌دار برای مراسم پیاده‌روی اربعین در یادداشتی حضور کنشگرانه آنها در قالب موکب‌دار را فرصتی مغتنم جهت تجربه‌ اجتماعی خاص برای زن ایرانی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس و رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در پی دیدار با زنان موکب‌‌دار برای ارائه خدمات به زائران اباعبدالله الحسین (ع) در مراسم پیاده‌روی اربعین طی یادداشتی حضور کنشگرانه آنها در قالب موکب‌دار را فرصتی مغتنم جهت تجربه‌ اجتماعی خاص برای زن ایرانی دانست.



متن این یادداشت به شرح زیر است:



در آستانه ایام اربعین حسینی، به همت قرارگاه جهادی امام رضا(ع) با حضور آقای دکتر قالیباف، رئیس محترم مجلس و خانم دکتر شیخی، نماینده اصفهان، با تعدادی از زنان موکب‌‌دار دیدار داشتیم. آن‌چه در نگاهی عمیق‌تر به میدان پیاده‌روی اربعین می‌توان شاهد بود، حضور کنشگرانه زنان و تعریف نقش‌ها و عرصه‌های حضور زنانه توسط زنان زائر است؛ یکی از این میدان‌های حضور، میدان خدمت به زوارالحسین(ع) است؛ حضور در موکب‌های مخصوص زنان، مدیریت این موکب‌ها و ارائه خدمت به زنان زائر امام شهید از کشورهای مختلف.



قرارگیری در این موکب‌ها و کنش در این میدان، علاوه بر ایجاد و توسعه فهمی الهی و معنوی برای فرد، تجربه‌ اجتماعی خاصی نیز برای زن ایرانی می‌سازد و همین دو تجربه معنوی و تجربه اجتماعی در کنار یکدیگر در ایجاد بازاندیشی فردی و تحولات هویتی نقش مهم ایفا می‌کنند.



خادم زن در تجربه زیارت اربعین، به کاری بازاندیشانه روی خود می‌پردازد و درحالیکه در تجربه زندگی روزمره و زنانه خود در نقش‌های خانوادگی و اجتماعی، درکی از خود پیدا کرده؛ در پیاده‌روی اربعین با نزدیک‌شدن به حضرت زینب(س) و با تلاش برای خدمت به زائر امام شهید، از این زیست روزمره و همیشگی خود فاصله می‌گیرد و این فاصله‌گیری خودی جدید می‌سازد. درواقع به نوعی ساخت‌شکنی از زنانگی موجود و ساخت دوباره آن با الگوگیری از حضرت زینب(س) به عنوان زنی شجاع، غیور، استوار و تأثیرگذار در تاریخ تشیع صورت می‌گیرد. زنان خادم و زائر که در جریان تجربه اربعین حسینی شرایطی برای بازتعریف خود برایشان ایجاد می‌شود، این بازتعریف را در نسبت با شخصیتی صورتبندی می‌کنند که این شخصیت زنی ثابت‌قدم، کنشگر، مؤثر و در خدمت امام زمانش بوده است. آقای دکتر قالیباف هم اشاره دقیقی به نسبت میان اربعین و زنان داشتند؛ این‌که جوهره اربعین زنانه است و این جوهره، مرهون حرکت حضرت زینب(س) و کنش ایشان از روز عاشورا تا اربعین است.



نمی‌توانم در عظمت و بلندای شخصیت حضرت زینب(س) با دانش و بینش اندک خود چیزی بگویم. کوتاه از کتاب_انسان_250_ساله نقل می‌کنم: «این‌که گفته می‌شود در عاشورا، در حادثه‌ کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد -که واقعاً پیروز شد- عامل این پیروزی حضرت زینب(س) بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد. حادثه‌ نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه‌ عاشورا به پایان رسید، اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامی ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعی دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری و نقشی که حضرت زینب برعهده گرفت. این حادثه نشان داد که زن در حاشیه‌ تاریخ نیست، زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. زینب(س) نشان داد که می‌توان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه‌، به یک جهاد بزرگ.»





دیده‌ای آن‌چه تماشا نشود



با هر چشم و کسی جز تو ندید آن‌ همه زیبایی را./



پایان پیام

  • کد خبر : 367034
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار